Operndirektorin Nicola Raab im Gespräch mit Regisseurin Noa Naamat.
Nicola Raab: Ich möchte dieses Gespräch ungewöhnlich beginnen – nicht mit den Antworten, sondern mit den Fragen. Welche Fragen sollten wir im Zusammenhang mit Aida und Deiner Inszenierung stellen – besonders im Hinblick auf das heutige Publikum und die jüngere Generation?
Noa Naamat: Für mich ist die entscheidende Frage: Wie nutzen wir heute die Kraft der Oper? Sie wird oft als traditionell wahrgenommen. Die Herausforderung ist, sie so zu erzählen, dass sie für unsere Zeit relevant bleibt.
NR: Und wie gehst Du das bei „Aida“ an? Nach so vielen Inszenierungen, auch berühmter Regisseure, die jeweils eigene wichtige Aspekte herausgearbeitet haben?
NN: „Aida“ gehört zu den meistgespielten Opern. Mich fasziniert besonders der späte Verdi – diese enge Verbindung von Musik und Drama. Die Figuren sind dreidimensional, große Tableaus stehen neben Momenten tiefster Verletzlichkeit. Für mich ist das pures Theater. Doch viele denken bei „Aida“ sofort an Oberflächenbilder: Triumphmarsch, Tänzerinnen, Pyramiden, manchmal Elefanten. So wirkt Krieg leicht wie etwas Glamouröses. Verdi zeigt aber auch das Gegenteil: die Lust am Krieg, den Rausch – und seine Opfer. Aida ist eine Gefangene, ihr Status als versklavte Frau wird fast nie sichtbar. Genau das wollte ich thematisieren: Was bedeutet es, wenn Freiheit verweigert wird?
NR: Du willst also den Blick weg von der glitzernden Oberfläche lenken?
NN: Ja. Denn wir wissen heute ohne Zweifel: Krieg ist nichts Schönes. Schau auf Syrien, die Ukraine, Israel und Gaza, den Kongo, den Jemen. Es gibt keine wirklichen Sieger. Radamès singt „ritorno vincitor“ – doch was ist das für ein Sieg? Menschen kehren gebrochen zurück, Familien verlieren ihre Liebsten, Überlebende tragen ihr Leben lang Traumata. Wer ist da Sieger? Und das hat Verdi gesehen. Ja, er gibt uns den Triumphmarsch – aber der dauert kaum eine Minute. Am Ende bleiben Stille, zerstörte Leben, keine Glorie. Verdi lässt uns mit der Verwüstung zurück.
NR: Und das Vertrauen, das Verdi in uns hat – uns alles zu zeigen, ohne zu werten?
NN: Genau. Der Kern von „Aida“ ist nicht die Verherrlichung des Krieges, sondern sein Preis. Es geht um Menschen: ihre Ängste, Träume, ihre Verletzlichkeit. Diese Geschichten stecken hinter den Schlagzeilen. Meine Aufgabe war es, die Fassade zu entfernen und Menschlichkeit sichtbar zu machen. Krieg ist im Hintergrund – im Vordergrund stehen jene, die seinen Preis zahlen. Gerade für junge Menschen ist das wichtig. Viele werden in Konflikte hineingeboren, ohne Wahl. Ich hoffe, meine Aida erzählt eine Geschichte, die ihre Realität spiegelt – eine Oper, die von heute spricht.
NR: Aber warum sollte man sich diese Oper ansehen, wenn sie so viel Schmerz zeigt?
NN: Weil sie auch Hoffnung enthält. Im Zentrum stehen zwei Menschen, die eigentlich Feinde sein müssten – und sich weigern. Sie wählen Mitgefühl statt Hass. Das erinnert an Sophokles’ Antigone: „Ich bin geboren, um zu lieben, nicht um zu hassen.“ Aida und Radamès sehen einander nicht als Feinde, sondern als Menschen.
Beide sind Erben der Macht: Aida als Tochter des äthiopischen Königs, Radamès als zukünftiger Führer Ägyptens. Wenn sie das Sagen hätten, könnten sie Frieden stiften. Die Oper zeigt, dass Frieden möglich ist, wenn die richtigen Menschen Verantwortung tragen.
NR: Also keine klassische Liebesgeschichte?
NN: Nein. Es geht nicht um Sexualität oder Romantik, sondern um Fürsorge und Empathie. Radamès riskiert alles, um Aida zu schützen. Ihre Bindung ist rein, fast familiär. Aidas Verzweiflung in „Ritorna vincitor“ kommt nicht aus romantischer Sehnsucht, sondern aus dem inneren Konflikt zwischen Loyalität zum eigenen Volk und Mitgefühl für Radamès. Diese Unmöglichkeit der Wahl ist der Kern.
NR: Aber am Ende geht das Publikum mit Hoffnung hinaus?
NN: Ja. Die Botschaft lautet: Es gibt keine Sieger im Krieg. Jeder zahlt einen Preis. Selbst Amneris, die radikalste Figur, erkennt das. Sie verrät Radamès, verliert aber alles. Ihre letzten Worte: „Pace, imploro“ –„Frieden, ich flehe“. Gewalt führt nirgendwohin. Das Eingeständnis: Der einzige Weg ist Frieden – durch Empathie und Dialog.
NR: Deine Aida will also den Kreislauf der Gewalt hinterfragen?
NN: Ganz genau. Amonasro sagt: „Diesmal habt ihr gewonnen, das nächste Mal wir.“ So dreht sich das Rad immer weiter. Ich möchte zeigen: Wir können diesen Kreislauf beenden. Empathie ist möglich – sogar zwischen „Feinden“. Und Empathie ist der einzige Weg zum Frieden.
NR: Du hast viel über Empathie gesprochen. Wie hängt das mit Deiner eigenen Geschichte zusammen?
NN: Ich wurde in eine mizrahi-jüdische Familie hineingeboren mit Wurzeln im Irak, in Afghanistan und der Türkei – ein echtes Mosaik. Aufgewachsen ohne Bezug zur Oper, entdeckte ich das Theater erst in der Schule, die Oper mit 19 durch Faust. Sie hat alles verändert. Bald überzeugte ich die Israelische Oper, mich einzustellen – ohne Erfahrung. Meine erste Produktion war „La Juive“. Seitdem ist Oper meine Sprache. Natürlich habe ich auch erlebt, wie es ist, im Bombenkeller Schutz zu suchen. Aber ich habe international
gearbeitet, Menschen anderer Kulturen kennengelernt und erfahren, wie verbindend das ist. Diese Spannung – zwischen Konflikt und Hoffnung – treibt mich an. Und in „Aida“ steckt davon besonders viel.
NR: Warum sollte man gerade in Darmstadt „Aida“ sehen?
NN: Weil es hier eine seltene Chance gibt. Nachrichten reduzieren Konflikte auf Schlagzeilen. Im Theater siehst Du die Menschen dahinter. In Darmstadt erlebst Du „Aida“ nicht als Prachtentfaltung des Krieges, sondern als Spiegel unserer Gegenwart – eine Oper, die uns auffordert, zu fühlen und mitzufühlen.
NR: Zum Schluss: Gibt es etwas, das Du unserem Publikum sagen möchtest?
NN: Ja. Kommt – und seid wirklich präsent im Theater. Dann nehmt Ihr etwas Seltenes mit: eine Oper, die die Schrecken des Krieges zeigt und zugleich die fragile, aber lebenswichtige Möglichkeit des Friedens.
NR: I’d like to begin in a slightly unusual way. Rather than starting with answers, let’s start with the questions. What do you think are the most important questions we should be asking in the context of Aida and your production—especially with regard to today’s audiences and perhaps younger generations?
NN: That’s a wonderful starting point. I think the essential question is: how do we use the power of opera today? Opera is often perceived as something traditional, something written centuries ago. The real challenge is to make it meaningful and relevant to our own time.
NR: And how do you approach that with Aida? After so many directors - also very famous ones - before approached it each and one in their own way finding out out different and very momentous and important things to say to us and to show us.
NN: Well, Aida is one of the most performed operas in the repertoire. Since its premiere in 1871 in Cairo, followed by the European premiere in Milan a few months later, it was an immediate success. What fascinates me about late Verdi is the extraordinary integration of music and drama. The characters are three-dimensional, the large-scale scenes coexist with moments of deep vulnerability. For me, it’s a masterpiece of theater. But when we think about Aida today, there’s a risk of seeing only the surface: the ballets, the triumphal march, the dancers with flowing scarves, the pyramids, sometimes even elephants. That imagery can give the impression that war is something beautiful, elegant, almost glamorous.
NR: Verdi is showing us the surface, but also ist back side, whats underneath.
NN: Yet Aida herself is a prisoner of war. If she has no freedom, how can she walk so freely through this story? Her status as an enslaved woman is almost invisible on stage. And that is precisely the point I wanted to confront: what does it mean when freedom is denied?
NR: So you wanted to shift the focus from spectacle to the reality behind it, with all its ambiguity?
NN: Exactly. Because we all know now—beyond doubt—that there is nothing beautiful about war. Just look at what is happening in our world right now - in Syria, in Ukraine and Russia, in Israel and Gaza, Cambodia and Thailand, in Yemen. Wars are happening across every continent, and in all of them there are no true winners. What does it even mean to “win” a war? Take Amneris famous line ritorna vincitor—“return a victor.” But what kind of victory is that? Even if land is conquered, even if one side kills more soldiers, people return broken. They have lost their friends, their comrades. Families receive the news that loved ones will never come back. Survivors live with trauma or lifelong injuries. Who is the victor in that story? And I believe Verdi understood this. He gave us the triumphal march, yes—but it lasts barely a minute and a half. The key point is how does the opera end? Not with fanfares, but with silence, with broken lives. There is no glory at the end of Aida. What Verdi leaves us with is devastation.
NR: And for you, that’s the essence?
NN: For me, yes. The heart of this piece is not the glory of war but the human cost. It’s about real people: their fears, their dreams, their vulnerabilities. These are the stories we don’t see in news reports or on social media—the human beings behind the statistics. So my approach has been to strip away the glittering façade and bring out the raw, exposed humanity of the opera. War remains in the background, but at the center are those who pay the price: the prisoners, the soldiers, the families left behind. And this perspective is especially important for younger generations. Many of them are born into conflict, without ever choosing it. They are forced into situations by governments, by armies, by nations. My hope is that this Aida gives them a story that reflects that reality—an opera that speaks not only of history, but of now.
NR: This opera contains many unpleasant things. Why should I still come and see it? What would I take away from it as an audience member? It sounds very depressing.
NN: On the contrary—I find there is a great deal of hope in Aida. At its heart, we see two people who are supposed to be enemies, who are supposed to hate each other, even wish for each other’s death. And yet they refuse. They recognize that this hatred is wrong, inhumane, not aligned with their values. There’s a beautiful line from Sophocles’ Antigone that comes to mind: “I was born to love, not to hate.” While the chorus and the surrounding characters in Aida speak of war, death, and vengeance, these two characters—Aida and Radamès—choose another path. They see one another not as enemies, but as human beings. What makes this especially powerful is that both are heirs to leadership. Aida, as the daughter of the Ethiopian king, is meant to be her people’s next leader. Radamès is being groomed to lead Egypt. If the two of them had been in charge, they might have joined hands and built a relationship of trust between their nations. So yes, there is hope—hope in the refusal to play the game of hate.
NR: And the relationship between them—you don’t present it as a conventional love story?
NN: Exactly. For me, it is not about sexual attraction or romantic infatuation. It is about genuine care and empathy. Radamès risks his own position to protect Aida. Their bond is pure, almost familial, like the protective care of a father toward a daughter. When Aida struggles in "Ritorna vincitor", she is not simply wishing Radamès to win ; she is torn apart by the impossibility of choosing between loyalty to her country and the desperate hope that he will return alive. That moment of conflict is, in many ways, the essence of the opera. Why must she choose? Why are we forced into these impossible choices by war?
NR: So while it’s a tough story, you still want audiences to leave with hope—and with a sense that things are more nuanced than the black-and-white categories we usually apply?
NN: Precisely. The key message is that there are no true winners in war. Everyone pays a price, but in different ways. And even the most radical character, Amneris, ultimately comes to that realization. She betrays Radamès, the man she loves, and though “Egypt wins the war,” she loses everything. At the end, her final words are “Pace t'imploro”—“Peace, I implore you.” She raises a kind of white flag to the heavens, acknowledging that violence and aggression lead nowhere. That moment is full of hope. It is a recognition that the only way forward is peace—through dialogue, empathy, and human connection.
NR: So in a sense, your Aida asks us to recognize and to break the vicious cycle of war?
NN: Exactly. Amonasro even says it directly to the King: “You may have won this time, but next time it will be us.” And so the cycle continues—war, grief, revenge, war again. My hope is that audiences will see not only the horrors of this cycle but also the possibility of ending it. Aida shows us that empathy is possible even across enemy lines—and that empathy is the only path to peace.
NR: You’ve spoken a lot about empathy and the human dimension of conflict. May I ask—how does your personal story connect to this vision of Aida?
NN: I was born in Israel to an Mizrahi-Jewish family with roots in Iraq, Afghanistan, and Turkey—a true Middle Eastern melting pot. I grew up in a modest household with divorced parents, surrounded by Middle Eastern culture but with no connection at all to opera. Theater entered my life in high school; I directed my first play when I was 16. At 19, I saw my first opera—Faust—and it was life-changing. I felt the power of music and storytelling in a way that went beyond language. Soon after, I persuaded the Israeli Opera to hire me, even though I had no experience. My first production was La Juive. From that point, opera became my language. Of course, I also grew up in a country where running to bomb shelters was part of life. Conflict was inescapable. But living and working internationally has shown me the beauty of connecting across cultures, religions, and traditions. That duality—the weight of conflict and the hope of understanding—is what drives me. So yes, inevitably, every production I direct expresses part of myself. Aida perhaps most of all.
NR: And why should audiences come to Darmstadt in particular to see this Aida?
NN: Because I believe it offers a rare opportunity. In the news, conflicts are reduced to headlines, numbers, abstractions. In the theater, you see the people behind those conflicts. You experience, in real time, their fears, their choices, their humanity. If you come to Darmstadt, you’ll see Aida not as a pageant of war and spectacle, but as an urgent reflection on our world—one that asks us to feel, to empathize, and perhaps even to hope.
NR: One last question. Anything you would like to say directly to the audience?
NN: Only this: I warmly invite you to come. And when you do, allow yourself to be fully present in the theater. If you do, I believe you will come away with something rare: an opera that shows the horrors of war, yes—but also the fragile, vital possibility of peace.
Aida
Oper in vier Akten von Guiseppe Verdi / Libretto von Antonio Ghislanzoni / in italienischer Sprache mit deutschen Übertiteln / ab 14 Jahren
MUSIKALISCHE LEITUNG Johannes Zahn
REGIE & LICHT Noa Naamat
BÜHNE Bettina John, Noa Naamat
KOSTÜM Bettina John
KAMPFCHOREOGRAPHIE Atef Vogel
Premiere am 04. Oktober 2025, 19:30 Uhr | Großes Haus
Weitere Termine: 18. Oktober, 28. November, 20. Dezember & 06. Februar